Begrippen overhoren is onmisbaar voor vakken als maatschappijleer, biologie, economie, geschiedenis en aardrijkskunde. Toch kan het frustrerend zijn als je er veel tijd aan besteedt, maar de begrippen niet blijven hangen. Vaak maken leerlingen steeds dezelfde fouten tijdens het leren, waardoor begrippen niet goed worden onthouden. In deze blog bespreken we vijf veelvoorkomende fouten bij het begrippen overhoren én geven we tips om ze te voorkomen.
1. Begrippen niet herhalen
Veel leerlingen denken dat ze klaar zijn zodra ze de begrippen één keer hebben doorgenomen. Helaas vergeet je zonder herhaling het grootste deel al binnen een paar dagen. Gebruik daarom een methode waarbij je begrippen slim herhaalt. Met gespreide herhaling (spaced repetition) herhaal je de begrippen met steeds langere tussenpozen. Hierdoor worden ze opgeslagen in je langetermijngeheugen en hoef je je geen zorgen te maken of je ze op de toets nog weet. Lees in deze blog hoe je dit kan toepassen.
Tip: Maak een herhaalschema voor jezelf. Bijvoorbeeld: herhaal de begrippen een uur na het leren, de volgende dag, drie dagen later, een week later, enzovoort. Zo zorg je dat je de begrippen minder snel vergeet.
2. Passief lezen in plaats van actief begrippen overhoren
Begrippen overhoren door ze alleen maar passief te lezen (onderstrepen, highlighten, nog eens doorlezen) werkt helaas niet zo goed. Je hersenen hebben actieve oefening nodig om begrippen écht goed te onthouden. Oefen daarom actief. Maak flashcards en test jezelf, laat je overhoren door iemand, of schrijf begrippen en hun betekenissen op uit je hoofd.
Een digitaal platform zoals JoJoschool kan je hierbij helpen: daar kun je oefeningen en flashcards vinden om direct mee aan de slag te gaan. Actieve oefeningen zorgen ervoor dat je hersenen de begrippen beter opslaan, terwijl je bij passief lezen de begrippen alleen maar herkent. Onthoud: tijdens toetsen moet je begrippen zélf zien terug te halen uit je geheugen en toe te passen, niet alleen herkennen uit een rijtje. Actief oefenen bereidt je daarop voor.
3. Te veel begrippen tegelijk willen overhoren
Veel leerlingen proberen grote lijsten met begrippen in één keer te leren. Op het eerste gezicht lijkt dat efficiënt (omdat je er dan in één klap vanaf bent), maar meestal zorgt het voor verwarring en overbelasting. Je raakt overweldigd en de begrippen gaan door elkaar lopen.
Wat werkt dan beter? Verdeel de begrippen in kleinere groepjes. Oefen bijvoorbeeld elke dag 5 à 10 begrippen in plaats van 50 in één sessie. Door dagelijks een kleine set begrippen te doen, houd je het behapbaar en kun je je beter focussen. Bovendien kun je zo elke keer herhalen wat je de dagen ervoor geleerd hebt, wat positief werkt voor het geheugen. Het leren wordt overzichtelijker en je onthoudt de begrippen uiteindelijk veel makkelijker dan wanneer je probeert te veel in één keer in je hoofd te proppen.
4. Geen gebruik maken van context bij het begrippen overhoren
Het leren van losse begrippen zonder context maakt het moeilijk om ze te onthouden, zeker bij ingewikkelde termen. Begrippen blijven beter hangen als je ze in zinnen leert of als je begrijpt hoe ze worden gebruikt.
Wat kun je in plaats daarvan doen? Plaats elk begrip in een voorbeeldzin of koppel het aan een situatie. Als je bijvoorbeeld het begrip “diffusie” (voor biologie) moet leren, bedenk een simpel voorbeeld: “Door diffusie verspreidt de geur van parfum zich door de kamer.” Nu heb je een beeld bij het begrip. Door het in een context te zien, onthoud je het begrip én de betekenis veel beter. Bovendien kan het bedenken van zo’n voorbeeldzin direct dienen als ezelsbruggetje: de situatie komt terug in je hoofd zodra je het woord ziet. Lees hier meer over het maken en gebruiken van ezelsbruggetjes.
5. Altijd dezelfde leermethode gebruiken
Iedereen heeft zo zijn eigen favoriete manier om te leren, maar door altijd dezelfde methode te gebruiken beperk je jezelf. Je hersenen wennen aan die ene methode en worden een beetje lui. Afwisseling prikkelt je brein juist om actief te blijven.
Probeer daarom te schakelen tussen verschillende leermethodes. Maak flashcards voor de ene studiesessie, doe een quiz voor de andere, schrijf begrippen over voor weer een ander hoofdstuk en spreek lastige definities hardop uit. Door deze afwisseling blijven je hersenen alerter en verbeter je je geheugen. Bovendien ontdek je misschien dat een combinatie van methodes voor jou het beste werkt. Bijvoorbeeld: eerst zelf lezen, dan flashcards maken, dan met een klasgenoot overhoren. Variatie is key!
Begrippen overhoren is efficiënter als deze fouten vermeden worden
Door deze vijf veelgemaakte fouten te vermijden, maak je het leren van begrippen niet alleen makkelijker, maar ook effectiever en leuker. Je zult merken dat je met dezelfde hoeveelheid studietijd veel meer resultaat behaalt. In plaats van gefrustreerd te raken (“ik heb zó vaak gelezen maar het blijft niet hangen!”) ga je vooruitgang zien: begrippen blijven hangen en toetsen gaan beter. Ben je benieuwd welk online platform het best bij jou past om snel en effectief begrippen te leren? Bekijk dan hier onze aanbevelingen voor de beste websites en apps om begrippen te oefenen. Kies een tool die je bevalt en ga ervoor!
Succes met leren! Onthoud: iedereen maakt fouten tijdens het studeren, maar als je weet welke fouten je maakt bij het begrippen overhoren, kun je ze aanpakken en veel sneller vorderingen maken.